Kontakt
ul. Trakt Lubelski 157,
04-766 Warszawa – Zerzeń
tel./fax (022) 615 64 32
Kancelaria parafialna
poniedziałek- sobota godz.: 8:30 - 9:00
(z wyjątkiem świąt państwowych i kościelnych)
poniedziałek godz. 16:00 - 18:00
(w lipcu i sierpniu w poniedziałek nieczynna)
wtorek godz. 15:00 - 17:00
czwartek godz. 15:00 - 17:00
Msza Święta w niedziele i Uroczystości
Godziny:
7:00, 8:30, 10:00, 11:30, 13:00, 18:00
Sobota godz. 18:00 -
msza z formularza niedzielnego
Msza Święta w dni powszednie
Godz. 7:00, 7:45, 18:00
W lipcu i sierpniu: godz. 7:00, 18:00
Sakrament pokuty
Dni powszednie. 6:45, 17:40
Nowena do MB Nieustającej Pomocy
Środa godz. 18:00,
a w ostatnią środę miesiąca godz. 7:45.
Konto parafialne
Parafia Rzymskokatolicka Wniebowzięcia NMP
Warszawa - Zerzeń
ING BANK S.A.
41 1050 1025 1000 0090 6682 0599
Liczba odwiedzin: 21808
PRZYGOTOWANIE DO CHRZTU DZIECI
W parafii sakrament chrztu jest udzielany w każdą drugą i czwartą niedzielę miesiąca podczas mszy świętej o g. 13.00. Rodzice dziecka oraz kandydaci na chrzestnych, nasi parafianie zobowiązani są do uczestnictwa w konferencji. Katecheza chrzcielna dla rodziców i kandydatów na rodziców chrzestnych, naszych parafian odbywa się w środy przed II i IV niedzielą miesiąca o g. 19.00 w małym domu parafialnym.
Wolę chrztu zgłaszają rodzice dziecka. Spisanie aktu chrztu następuje na podstawie okazanego aktu urodzenia dziecka z USC. Rodzice chrzestni są zobowiązani dostarczyć z Parafii swego ZAMIESZKANIA stosowną zgodę na podjęcie się funkcji chrzestnego.
W pierwszy dzień Bożego Narodzenia i w Wielkanoc chrzty odbywają się podczas mszy świętej o g. 13.00.
Terminy spotkań:
Spotkania odbywają się w małym domu parafialnym i rozpoczynają się punktualnie o g. 19.00.
10 i 24 lipca 2024
7 i 21 sierpnia 2024
4 i 18 września 2024
9 i 23 października 2024
6 i 20 listopada 2024
4 i 18 grudnia 2024
Po tym spotkaniu i spełnieniu wymogów prawa kanonicznego możemy wydać stosowny dokument dla rodziców chrzestnych.
Nasi Parafianie są zobowiązani do wzięcia udziału w przygotowaniu w naszej Parafii.
Sakrament Chrztu w przypadkach szczególnych
Rodzice, prosząc o chrzest dla swego dziecka, przyjmują na siebie obowiązek wychowania go w wierze. Mają dawać pierwsze świadectwo wiary – słowem i przykładem. Powinni przykładem własnego postępowania doprowadzić swoje dziecko do dojrzałego życia chrześcijańskiego. Chrzestni mają pomagać rodzicom dziecka w wypełnianiu określonego wyżej obowiązku. Zadaniem rodziców i chrzestnych jest troska o wychowywanie dziecka w wierze tak, by nie tylko zachować w nim Boże życie, ale umożliwić ustawiczny rozwój tego życia.
Dlatego też, kiedy o ochrzczenie dziecka proszą rodzice, którzy są ludźmi niewierzącymi lub niepraktykującymi, wtedy chrzestni muszą spełniać wymagania większe niż w sytuacji, gdy mamy do czynienia z rodzicami głęboko wierzącymi.
Rola chrzestnych ma polegać wtedy na przejęciu całości lub w znacznej części obowiązku wychowania w wierze dziecka ochrzczonego. Stąd właśnie owe dodatkowe wymagania. Chrzestni w tym wypadku są bowiem nie tylko pomocnikami, ale osobami wypełniającymi podstawowe zadanie.
Jeżeli jednak chrzestnym chce zostać człowiek niepraktykujący albo słabo praktykujący, to sytuacja staje się groteskowa. To tak, jakby rodzice zwracali się z prośbą o przeprowadzenie poważnej operacji chirurgicznej swego dziecka do ucznia, który nie wyklucza, że będzie w przyszłości studiował medycynę. Trzeba nie kochać własnego dziecka, żeby na jego drodze wiary, czyli na najważniejszej drodze życia postawić jako pomocnika człowieka, który sam ma niewielkie pojęcie o wierze. To tak, jakby dziecku, przed którym jest długa droga pełna przeszkód i niebezpieczeństw, dać za przewodnika ślepca. Trzeba być człowiekiem bez serca, niedojrzałym i nierozumnym, by chcieć podjąć się tak poważnego i odpowiedzialnego zadania bez odpowiednich kwalifikacji.
Kiedy chrzestnym chce zostać człowiek, który przyjął sakrament bierzmowania, a następnie przestał chodzić na lekcje religii w szkole średniej, a więc publicznie neguje swoją tożsamość chrześcijanina, to nie ma podstaw, by wierzyć, że będzie on dawał świadectwo o Chrystusie i Ewangelii, że będzie uczył go bronić wiary i budować Kościół. Chyba że dokonało się w nim głębokie nawrócenie równoznaczne z radykalnym odstępstwem od dotychczasowego sposobu myślenia, a jednocześnie widoczne w przyjęciu postawy i postępowaniu odzwierciedlającym życie wiarą, tak jak to miało miejsce w życiu św. Pawła: raz i na zawsze.
W sytuacji zaś, kiedy chrzestnym chce zostać człowiek, który nie przyjął sakramentu bierzmowania, to pragnienie jego trzeba nazwać pozbawionym logiki i jakiegokolwiek sensu. Bierzmowanie jest sakramentem zamykającym proces inicjacji chrześcijańskiej. Jak może wprowadzać w misteria inicjacji ten, kto nie przeszedł całego procesu wtajemniczenia? To nie zdarza się w żadnej kulturze! Nawet u pogan.
CHRZESTNI
Kan. 872 - Przyjmujący chrzest powinien mieć, jeśli to możliwe, chrzestnego. Ma on dorosłemu towarzyszyć w chrześcijańskim wtajemniczeniu, a dziecko wraz z rodzicami przedstawiać do chrztu oraz pomagać, żeby ochrzczony prowadził życie chrześcijańskie odpowiadające przyjętemu sakramentowi i wypełniał wiernie złączone z nim obowiązki.
Kan. 873 - Należy wybrać jednego tylko chrzestnego lub chrzestną, albo dwoje chrzestnych.
Kan. 874 -
§ 1. Do przyjęcia zadania chrzestnego może być dopuszczony ten, kto:
1° jest wyznaczony przez przyjmującego chrzest albo przez jego rodziców, albo przez tego, kto ich zastępuje, a gdy tych nie ma, przez proboszcza lub szafarza chrztu, i posiada wymagane do tego kwalifikacje oraz intencję pełnienia tego zadania;
2° ukończył szesnaście lat, chyba że biskup diecezjalny określił inny wiek albo proboszcz lub szafarz jest zdania, że słuszna przyczyna zaleca dopuszczenie wyjątku;
3° jest katolikiem, bierzmowanym i przyjął już sakrament Najświętszej Eucharystii oraz prowadzi życie zgodne z wiarą i odpowiadające funkcji, jaką ma pełnić;
4° jest wolny od jakiejkolwiek kary kanonicznej, zgodnie z prawem wymierzonej lub deklarowanej;
5° nie jest ojcem lub matką przyjmującego chrzest.
§ 2. Ochrzczony, należący do niekatolickiej wspólnoty kościelnej, może być dopuszczony tylko razem z chrzestnym katolikiem i to jedynie jako świadek chrztu.